Baby Came Back! Missed Out? Grab Your

راهنمای سفر به تایلند | علت مسافرت ایرانیان به تایلند

تایلند یکی از محبوب‌ترین مقاصد سفر در جهان است. به طوری که بیست سال پیش سفر به تایلند "جسورانه" تلقی می‌شد. در طول این سال‌ها،تایلند دستخوش تغییرات زیادی شده است. از هتل‌های پنج ستاره باشکوه بانکوک گرفته تا کلبه‌های ساحلی ساده در کوه سامویی! که هریک نقش آفرینی ویژه‌ای در جذابیت تایلند ایفا می‌کنند. تایلند جاهای دیدنی بسیاری برای گشت‎‌و‌گزار دارد که یک بازدید جوابگوی زیبایی خیره کننده‌ی تایلند نخواهد بود. اگر شما نیز قصد سفر به تایلند را دارید، راهنمای سفر به تایلند را بخوانید. در این راهنما با مراکر گردشگری، آداب و رسوم، فرهنگ و سایر المان‌های این کشور آشنا خواهید شد.

موقعیت جغرافیایی تایلند

تایلند در وسط سرزمین اصلی جنوب شرقی آسیا قرار دارد. مساحت آن 513.120 کیلومتر مربع (198.120 مایل مربع) است که پنجاهمین کشور در جهان به حساب می‌آید. مرز زمینی با میانمار، کامبوج، لائوس و مالزی 4863 کیلومتر (3،022 مایل) طول دارد. موقعیت محوری کشور بر بسیاری از جنبه‌های جامعه و فرهنگ تایلند تأثیر گذار است.  این کشور تنها مسیر زمینی آسیا به مالزی و سنگاپور را کنترل می‌کند. 

موقعیت جغرافیایی تایلند

تاریخ 5000 ساله تایلند؛ قدمت پارینه سنگی!

راهنمای سفر به تایلند، از تاریخ 5000 ساله‌ی کشور تایلند می‌گویند:

تاریخ اولیه شناخته شده تایلند با اولین سایت باستانی بزرگ در بان چیانگ آغاز می‌شود. تاریخ گذاری آثار باستانی این سایت بحث برانگیز است. اما این اتفاق نظر وجود دارد که حداقل تا سال 3600 پیش از میلاد، ساکنان ابزارهای مفرغی را تهیه کرده و کشت برنج مرطوب را آغاز کرده بودند؛ که انگیزه‌ای برای سازماندهی اجتماعی و سیاسی بود.بعدها، تمدن‌های مالایی، مون و خمر قبل از تسلط بر تایلندی‌ها در منطقه شکوفا شدند؛ که مهم‌ترین آن‌ها پادشاهی سریویجایا در جنوب، پادشاهی دوارواتی در مرکز تایلند و امپراتوری خمر مستقر در آنگکور بود.تایلندی‌ها بخشی از یک گروه قومی و زبانی بزرگتر هستند که به نام تای شناخته می‌شود. 

در طول هزاره اول میلادی، قوم تای در سازمان‌های کوچک موسوم به موآنگ سازماندهی شده بودند. آنها به شدت تحت تأثیر فرهنگ‌های پیشرفته اطراف خود بودند: خمر در شرق و فرهنگ هندو هند در غرب. بیشتر تای‌ها به نوعی از هندوئیسم تبدیل شده‌اند که امروزه ردپای آن هنوز در اعمال مذهبی تایلند دیده می‌شود. بین قرن‌های 6 و 9 میلادی بوداییسم، به احتمال زیاد از طریق برمه، به سرزمین‌های تای زبان وارد شد و به دین غالب تبدیل شد. بودیسم که اکنون در تایلند انجام می‌شود توسط مبلغانی از سریلانکا در قرن 13 معرفی شد.

تاریخ 5000 ساله تایلند؛ قدمت پارینه سنگی!

زبان رسمی کشور تایلند

در حالی که زبان رسمی تایلندی به طور گسترده در سراسر تایلند صحبت می‌شود، بسیاری از تایلندی‌ها نیز انگلیسی صحبت می‌کنند و می‌فهمند. از آنجا که بازدیدکنندگان از تایلند نیز بسیاری از اروپایی‌ها و دیگر آسیایی‌ها را شامل می‌شوند، مهارت‌های زبان مردم تایلند نیز اغلب شامل درجات مختلف این زبان‌های دیگر است. تسلط بر زبان تایلندی به خودی خود چالش برانگیز است. اما مردم تایلند خوشحال می‌شوند به خارجی‌ها کمک کنند تا چند کلمه را یاد بگیرند. با این حال، انگلیسی معمولاً پول رایج برای گفتگوی بین فرهنگی است زیرا تایلند میزبان بازدیدکنندگان از سراسر جهان است.

واحد پول رسمی تایلند

THB مخفف واحد پول بات تایلند، واحد پول پادشاهی تایلند است. بات تایلندی از 100 ساتانگ تشکیل شده است و با نماد oted نشان داده می‌شود. بانک مرکزی تایلند این ارز را مدیریت می‌کند و آن را در اسکناس‌های 20 پوند، 50 پوند، 100 پوند، 500 پوند و 1000 پوند منتشر می‌کند. سکه‌ها دارای 25 واحد ساتانگ، 50 ساتانگ، 1 پوند، 2 پوند، 5 پوند و 10 پوند هستند.

امنیت در کشور تایلند

ایجاد یک ارتش حرفه‌ای آموزش‌دیده، دستاورد قابل توجه اصلاحات مدرنی بود که در پایان قرن نوزدهم اتخاذ شد. در دهه 1920، ارتش، که به عنوان قدرتمندترین نهاد دولت ظاهر شده بود، شامل افسران بسیاری بود که به دلیل آموزش و توانایی خود، نه به دلیل پیوندهای خویشاوندی با پادشاه یا اعضای عالی رتبه اشراف، ارتقا یافته بودند. این افسران نقش مهمی در سرنگونی سلطنت مطلقه در سال 1932 و ایجاد سلطنت مشروطه داشتند. ارتش شامل شاخه‌های ارتش، نیروی دریایی و نیروی هوایی است، اگرچه ارتش همیشه غالب بوده است.

همه شهروندان مرد در تایلند باید در سن 18 سالگی برای سربازی ثبت نام کنند. فقط تعداد کمی از آن‌ها برای دو سال خدمت سربازی مورد نیاز انتخاب شده که از سن 21 سالگی شروع می‌شود. بیشتر کسانی که به ارتش دعوت می‌شوند از جوامع روستایی هستند.از آغاز قرن بیست و یکم، ارتش سلطنتی تایلند، در حال مبارزه با شورش خشونت آمیز در استان‌های جنوبی دورتر است، جایی که مردم آن عمدتاً مسلمانان مالایی زبان هستند. ارتش همچنین به مقابله با تهاجمات در مرزهای غربی و شمالی توسط شورشیان درگیر با دولت میانمار و نیروهای نظامی میانمار که گاهی آن شورشیان را در سراسر مرز تعقیب می‌کنند، ادامه داده است.

راهنمای سفر به تایلند، امنیت کشور تایلند را تایید کرده و خاطر تمامی مسافران عزیز را آسوده می‌کند.

آب و هوای تایلند

آب و هوای تایلند گرمسیری است و دارای سه فصل متفاوت است:

  • یک فصل گرم از مارس تا اواسط مه؛
  • فصل بارانی به دلیل بارندگی موسمی جنوب غربی، که عموماً از اواسط ماه مه تا اکتبر ادامه دارد.
  • یک فصل خشک و نسبتاً خنک از نوامبر تا فوریه، زمانی که موسم شمال شرقی، که از قاره آسیا می‌آید، غالب است. 

در جلگه‌های داخلی شمالی و در دره‌های ناحیه تپه ای شمال غربی، آب و هوا در اکثر فصول سال گرم است. به جز در زمستان که در روز آفتابی و در شب کمی رو به خنکی می‌رود. به خصوص در ماه‌های دسامبر و ژانویه. (و کمی کمتر در فوریه). زمانی که دمای شبانه به حدود 15 درجه سانتیگراد (59 درجه فارنهایت) در مرکز و 12/13 درجه سانتیگراد (54/55 درجه فارنهایت) در شمال کاهش می‌یابد.

هزینه سفر به تایلند

به لطف جو اقتصادی جالبی که در آن قرار داریم، قیمت‌ها در معرض تغییر هستند.در راهنمای سفر به تایلند به هریک از هزینه‌های سفر به  کشور تایلند اشاره می‌کنیم:

هزینه بلیط تایلند

 می‌توانید با استفاده از گزینه‌های  نوع پرواز، ایرلاین مورد نظر محدوده قیمت را تعیین کرده و سپس نسبت به انتخاب و خرید بلیط هواپیما تایلند اقدام نمایید.

در حالت کلی : شروع قیمت بلیط هواپیما تهران به پوکت (رفت و برگشت) در حدود 25 میلیون تومان است. که با توجه به عوامل ذکر شده این قیمت می‌تواند کمتر و بیشتر هم بشود.

هزینه پاسپورت، عوارض خروج از کشور و ویزای تایلند

اگر تا به حال به کشورهای خارجی سفر کرده باشید، یا دایره اطلاعات شما در رابطه با سفرهای خارجی گسترده باشد، می‌دانید که برای نزدیک‌ترین مقاصد نیز باید پاسپورت داشته باشید.شما با استفاده از پاسپورت هویت خود را نمایش می‌دهید. برای دریافت پاسپورت می‌بایست به مراکز پلیس + 10 مراجعه کرده و علاوه بر تحویل مدارک لازم، مبالغ موردنیاز را پرداخت نمایید.

اطلاعات کلی در رابطه با ویزای تایلند را در این‌جا بخوانید.

هزینه عوارض خروج از کشور

بر اساس آخرین مصوبات مجلس:

 میزان عوارض خروج برای اولین سفر خارجی 400 هزار تومان، دومین سفر 600 هزار تومان و از آن به بعد 800 هزار تومان است.

هزینه هتل در تایلند

بعد از این‌که بلیط هواپیما را خریداری کردید، باید به فکر مخارج هتل نیز باشید. از آنجا که تایلند یکی از قطب‌های مهم گردشگری جهان به حساب می‌آید تعدادو تنوع هتل‌ها بسیار زیاد است. پس بهتر است با میزان قیمت‌های هتل در راهنمای سفر به تایلند مطلع شوید.

هزینه هتل در تایلند به عوامل مختلفی مثل:

  • کیفیت و تعداد ستاره‌های آن
  • موقعیت مکانی‌
  • زمان سفر و… بستگی دارد.

در ادامه به بررسی هزینه هر شب اقامت در هتل‌های یک تا پنج‌ستاره بانکوک می‌پردازیم، لطفا توجه داشته باشید که این قیمت‌ها به صورت تقریبی‌ بوده و هر سال تغییر پیدا می‌کند.

هزینه غذا در تایلند

غذاهای تایلند کاملاً خوشمزه است. به طور کلی کاملاً تند سرو می‌شود و می‌تواند کام بسیاری از افراد را تحت تأثیر قرار دهد. اگر به تنوع ملایم‌تری از یک غذای خاص امیدوار هستید، آن را بدون ادویه بخواهید. در حالی که بسیاری از مردم محلی کلمه ملایم را نمی‌فهمند،از کلمه «بدون ادویه» برای رساندن منظور خود استفاده نمایید. هزینه متوسط یک وعده غذایی تایلندی در یک رستوران 90 تا 150 بات است. غذاهای دریایی همیشه هزینه بیشتری دارند. یک بشقاب رشته فرنگی در یک رستوران ساده در سوخومویت حدود 100 بات است. ممکن است در طول روز یک وعده غذایی اضافی یا میان‌وعده بخورید!

میانگین قیمت برای محصولات در بازار

  • شیر (معمولی)، (1 لیتر) 52.91 در 1.7 دلار
  • قرص نان سفید تازه (500 گرم) 37.71 × 1،24 دلار
  • برنج (سفید)، (1 کیلوگرم) 37.38 در 1،23 دلار
  • تخم مرغ (معمولی)، (12) 49.96 در 1.6 دلار
  • پنیر محلی (1 کیلوگرم) 580.64 در 19.2 دلار
  • سینه مرغ، (1 کیلوگرم) 79.89 در 2.6 دلار
  • گوشت گاو گرد (1 کیلوگرم) 337.18 در 11.1 دلار
  • سیب (1 کیلوگرم) 85.10 در 2.8 دلار
  • موز (1 کیلوگرم) 32.68 در 1.07 دلار
  • پرتقال (1 کیلوگرم) 61.66 در 2.03 دلار
  • گوجه فرنگی (1 کیلوگرم) 39.53 در 1.3 دلار
  • سیب زمینی (1 کیلوگرم) 41.56 در 1،37 دلار
  • پیاز (1 کیلوگرم) 32.46 در 1.07 دلار
  • کاهو (1 راس) 27.92 در 0.92 دلار
  • آب (بطری 1.5 لیتری) 16.33 ฿ 0.53 دلار
  • بطری شراب (میان رده) 599.50 × 19.7 دلار
  • آبجو داخلی (بطری 0.5 لیتری) 56.16 در 1،85 دلار
  • آبجو وارداتی (بطری 0.33 لیتری) 93.54 ฿ 3,08 دلار
  • سیگار 20 بسته (مارلبورو) 140.00 ฿ 4.6 دلار

قیمت حمل و نقل و اجاره ماشین/موتور سیکلت در تایلند

  • تاکسی‌ها: تاکسی‌ها در سراسر بانکوک به وفور یافت می‌شوند و کرایه از 30 پوند (1 دلار) شروع شده و بالاتر می‌رود. رفتن به اکثر مکان‌های مرکزی بانکوک نباید بیش از 150 ฿ (5 دلار) هزینه داشته باشد.
  • BTS / MRT: BTS یک قطار مرتفع است، هزینه کرایه بین 20 تا 40 پوند (0.75 تا 1.50 دلار) در هر سفر بسته به طول سفر است.
  • اتوبوس: استفاده از اتوبوس‌ها بسیار آسان است و بانکوک را با بیشترین گستردگی پوشش می‌دهد. کرایه‌ها بسته به مسیر و نوع اتوبوس از 6.50 تا 20 ฿ (0.25 تا 0.75 دلار) است. اگر قصد دارید سوار اتوبوس شوید، توصیه می‌کنیم قبل از شروع، یک مسیر نقشه اتوبوس را خریداری کنید.
  • اتوبوس ها
    VIP از بانکوک به چیانگ مای (10 ساعت) - 700 پوند (23 دلار)
    کلاس استاندارد از بانکوک تا چیانگ مای (10 ساعت) - 370 پوند (12 دلار)
    کلاس VIP از بانکوک به کرابی (12 ساعت) - 820 پوند (27 دلار)
    کلاس استاندارد از بانکوک تا کرابی (12 ساعت) - 370 ฿ (12 دلار)
    اتوبوس محلی 4 ساعته از بانکوک به آرانیاپراتت (4 ساعت تا مرز کامبوج) - 210 پوند (7 دلار)
  • توک توکس: بسیاری از گردشگران دوست دارند برای هیجان از توک توک استفاده کنند، اما تاکسی‌ها معمولاً ارزان تر هستند  بیش از 30 پوند (1 دلار) برای یک توک توکس سواری باید بپردازید.
  •  موتورسیکلت: برای مسافت‌های کوتاه یا جاده‌های نزدیک با 10 تا 20 پوند (0.25 تا 0.75 دلار) در هر سواری استفاده می‌شود.
  • هزینه روزانه: 200 ฿ (6 دلار)
    سپرده: 1000 ฿ (32 دلار)
    اگر برای چند روز تا یک هفته اجاره می‌کنید، شرکت اجاره کننده معمولا قیمت را به 150 ฿ (5 دلار) در روز کاهش می‌دهد. اجاره ماهانه می‌تواند به قیمت 60-100 ฿ (2-3 دلار) در روز باشد.

قیمت اجاره مسکن در تایلند

با طیف وسیعی از گردشگرانی که از تایلند بازدید می‌کنند، مجموعه ای عظیم از اقامتگاه ها و محدوده قیمت نیز وجود دارد.در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تخت خوابگاه: 100 تا 200 پوند (3 تا 7 دلار) در هر شب
  • اتاق‌های دو نفره : در بیشتر نقاط تایلند، شبی 200 تا 300 پوند (7 تا 10 دلار) بپردازید.
  • اتاق‌های دو تخته با تهویه مطبوع: معمولاً در محدوده 300 تا 500 پوند (10 تا 17 دلار) در هر شب
  • مرحله بعدی شامل شرایط هتل مانند با تهویه مطبوع سرد، یخچال و گاهی اوقات حتی صندوق امانات است: 600-1000 پوند (20 تا 33 دلار) در هر شب برای دو نفره
  • آپارتمان (1 خوابه) در مرکز شهر: 13962.91 پوند ماهانه (462 دلار)
  • آپارتمان (1 خوابه) خارج از مرکز: 8,378.15 ฿ ماهانه (265 دلار)
  • آپارتمان (3 خوابه) در مرکز شهر: ماهیانه 36740.10 پوند (1221 دلار)
  • آپارتمان (3 اتاق خواب) خارج از مرکز: 19,892.18 ฿ ماهانه (660 دلار)

شهرهای مهم تایلند

برخی از شهرهای مهم و گردشگری تایلند در زیر برای شما ذکر شده‌اند:

  • هرآمین
  • چیانگ رای
  • پاتایا
  • پوکت
  • جزیره فی‌فی
  • کرابی
  • سامویی
  • جزیره پنگان

هتل‌های پیشنهادی تایلند

در زیر به برخی از هتل‌های ستاره دار از طرف مشتری‌ها اشاره می‌کنیم. این هتل‌ها درصد رضایت‌مندی بیشتری را نسبت به سایر هتل‌های دیگر دارند.

هتل KATA ROCKS

آدرس: 186/22، خیابان کوک تانود، ساحل کاتا، پوکت

اگر به دنبال تجمل و حریم خصوصی هستید، هتلی با استخرهای خصوصی بزرگ و اقیانوس دست نخورده می‌تواند بهترین گزینه باشد! این هتل در ساحل غربی پوکت بین دو تا از زیباترین سواحل جنوبی پوکت، کاتا و کاتا نوی واقع شده است. طراحی آن به طور یکپارچه با محیط سرسبز خود ترکیب می‌شود و نمونه ای از طراحی مدرن استوایی لوکس است.ارائه میزبانی پیشرفته در کلاب مقابل اقیانوس خود، غذاخوری در راکز و انبار شراب آنها، کاتا راکس را با ترکیبی اغواکننده از آرامش، مهمان نوازی تایلندی و راحتی جزیره به عنوان یکی از بهترین استراحتگاه‌های لوکس پوکت قرار می‌دهد.

قیمت کاتا راکس، یکی از بهترین هتل‌های لوکس در تایلند، از حدود825  دلار آمریکا برای هر شب شروع می‌شود. 
وب سایت رسمی کاتا رکس: https://www.katarocks.com

هتل SALA PHUCKET

آدرس: 333 Moo 3, Maikhao, Thalang, Phuket 83110 Thailand 

تعطیلات صمیمی را در SALA Phuket Resort and Spa، یک استراحتگاه مجلل خیره کننده با استخرهای خصوصی در 63 ویلا با تمرکز بر حفظ حریم خصوصی، پذیرا شوید. سالا پوکت با ترکیب معماری نادر تاریخی چینی-پرتغالی با امکانات مدرن و پنج ستاره، یکی از بهترین هتل‌های لوکس در تایلند است که در ساحل بکر Mai Khao در خط ساحلی شمال غربی پوکت واقع شده است.

قیمت سالا پوکت، یکی از بهترین هتل های لوکس در تایلند، از ++ 190 دلار آمریکا شروع می‌شود.
وب سایت رسمی سالا پوکت: https://www.salahospitality.com/phuket

 Mandarin Hotel

هتل ماندارین در رنگ سفید نمونه اش ساخته و به طور رسمی در سال 1968 افتتاح شد. از زمان افتتاح، این هتل به یک مقصد لوکس معروف برای مسافران تفریحی و تجاری تبدیل شده بود. در سال 1981 هتل تحت بازسازی قرار گرفت و بال جدیدی به نام بال پرنسس به آن اضافه شد. بنابراین، هتل ماندارین به دو بال، بال اصلی ماندارین و بال پرنسس تقسیم می‌شود.

baiyoke sky

ارتفاع برج نمادین بدون آنتن 309 متر و همراه با آنتن 343.35 متر است.برج 84 طبقه بایوکه همچنین دارای یک راهروی آسمانی با پنجره‌های دید بزرگ است که از آنجا می‌توانید منظره‌ای بی‌وقفه از خط افق بانکوک ببینید.از سکوی رصد گردان در طبقه 84 نیز می‌توانید از منظره چشم پرنده شهر لذت ببرید.

جاذبه‌های گردشگری تایلند

میلیون‌ها گردشگر سال به سال از تایلند دیدن می‌کنند و این کشور مطمئناً برای همه جذابیت دارد. از شهرهای خواب‌آلود شمالی گرفته تا پایتختی پررونق و جزایر بکر فراوان. این کشور مشتاق است همه بازدیدکنندگان را راضی کند.در راهنمای سفر به تایلند ببینید این جاذبه‌های دیدنی در تایلند چیست! راهنمای سفر به تایلند در این قسمت به برخی از جاذبه‌های گردشگری تایلند اشاره می‌کند:

کاخ بزرگ و Wat Phra Kaew

در مجاورت رودخانه چائو فرایا در بانکوک، کاخ بزرگ و Wat Phra Kaew قرار دارد. این بنا در کنار رودخانه به منظور کمک به دفاع از کاخ در برابر تهاجمات احتمالی ساخته شده است. ساخت این کاخ در سال 1782 در زمان پادشاهی راما اول آغاز شد و تا اواخر دهه 1800 به پایان نرسید. هیچ عضوی از خانواده سلطنتی از سال 1925 در اینجا زندگی نکرده است. امروزه عمدتا به عنوان یکی از بزرگترین نقاط توریستی در شهر عمل می‌کند. در اینجا نیز بازدیدکنندگان معبد خیره کننده Wat Phra Kaew را خواهند دید که در غیر این صورت به معبد بودای زمردی معروف است. کاخ بزرگ یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های جهان است و تخمین زده می‌شود که سالانه حدود هشت میلیون گردشگر از آن بازدید کنند.

Doi Suthep

معبد Doi Suthep یا Wat Phra That Doi Suthep درست خارج از دروازه های اصلی چیانگ مای قرار دارد. Doi Suthep در واقع نام کوهی است که معبد در آن یافت می‌شود. معبد برخی از چشم‌گیرترین مناظر شهر را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. هنگامی که بازدیدکنندگان از منظره تماشایی دیدن نمی‌کنند، می‌توانند در میان زیارتگاه‌ها، بتکده‌ها و موارد دیگر پر پیچ و خم شوند. حتما چند کفش ورزشی با خود همراه داشته باشید!

Ayutthaya Historical ParkAyutthaya Historical Park

بسیاری از ویرانه‌های یافت شده در پارک تاریخی آیوتایا حدود 150 سال طول کشید تا تکمیل شود. بسیاری از سازه‌های یافت شده در شهر از چوب ساخته شده بودند که در برابر آتش سوزی که در نهایت شهر را ویران کرد، تاب نیاوردند. فقط سازه‌های سنگی باقی مانده است، اما صرف نظر از فرسودگی و پارگی، اینها خود برخی از دیدنی ترین بقایای تمام جنوب شرقی آسیا هستند. ساخت و ساز معابد هم معماری سیامی و هم معماری خمر را منعکس می‌کند و خرابه‌ها آنقدر قابل توجه بودند که در سال 1991 به عنوان میراث جهانی یونسکو معرفی شدند.راهنمای سفر به تایلند شما را برای دیدن این مکان جذاب ترغیب می‌کند.

تایلند؛ مقصد پر بازدید ایرانیان

حتما شما نیز به گوشتان خورده است که بسیاری از ایرانیان تایلند را برای سفر انتخاب می‌کنند! گذشته از برخی توهمات و شایعات، تایلند یکی از برجسته‌ترین و زیباترین کشورهای دنیاست که با معماری خیره‌کننده‌اش جان آدم را به لب می‌رساند! به همین دلیل است که بسیاری از ایرانیان اولین کشوری که بازدید می‌کنند را تایلند قرار می‌دهند! اگر شما نیز یک ایرانی عاشق سفر به تایلند هستید، می‌توانید با تور پوکت به این کشور سفر کرده و از این کشور پر هیاهو و جذاب به بهترین شکل ممکن دیدن کنید.

درباره نویسنده...

مریم زنگنه

شاعر، نویسنده، گوگل شناس، عاشق گشت و گذار و گردشگری؛ عاشق هیجان توام با خلاقیت! همسفر من باشید تا با هم به اقصی نقاط ایران و جهان سفر کنیم.
Avatar
پست های تصادفی

نظرات خود را به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه می توانید رایانامه خود را در کادر زیر وارد کرده و آخرین مطالب و خبرهای سایت را در لحظه دریافت کنید.

با عضویت در خبرنامه سپند پرواز شرق از آخرین تورها ، تخفیف ها و مطالب خواندنی آگاه شوید .

.